Onderzoek: meer dan 85% vindt duurzaam drukwerk belangrijk

Recent onderzoek laat zien dat meer dan 85% van de drukwerkklanten duurzaam drukwerk essentieel vindt. Deze bevinding benadrukt de groeiende vraag naar duurzamere producten en diensten in de drukwerksector.

Het onderzoek van Drukwerkdeal.nl onder meer dan 500 respondenten laat verder zien dat 87% van de respondenten duurzaamheid een belangrijk tot zeer belangrijk onderdeel vindt van hun besluitvormingsproces. Deze zorg voor de planeet wordt weerspiegeld in hun drukwerkkeuzes, met 85% die aangeeft dat de duurzaamheid van drukwerk belangrijk tot zeer belangrijk voor hen is.

Ondanks deze hoge waardering, geeft slechts 57% aan rekening te houden met duurzaamheid bij het plaatsen van bestellingen, wat wijst op een kloof tussen intentie en actie. Prijs en wensen van eindgebruikers spelen waarschijnlijk een rol, zoals een respondent laat weten: “Prijs is een belangrijke factor. Mijn klanten willen duurzaam, maar hier niet voor betalen.”

Verder gaf 88% van de respondenten aan dat ze bereid zouden zijn om duurzame alternatieven te kiezen als deze beschikbaar zijn, waarbij prijs (86%) en kwaliteit (97%) als belangrijke overwegingen worden genoemd. Slechts 36% ziet levertijd als een belangrijke factor, wat suggereert dat consumenten bereid zijn te wachten op duurzamere opties.

"Dit onderzoek onderstreept de noodzaak voor ons als industrie om te innoveren en duurzame oplossingen toegankelijker te maken," zegt commercieel directeur Martijn Jansen van Drukwerkdeal.nl. "Het is duidelijk dat onze klanten een sterke voorkeur hebben voor milieuvriendelijk drukwerk, en we zijn toegewijd om aan deze vraag te voldoen."

Drukwerkdeal.nl werkt hard aan de verduurzaming van zijn aanbod en productiefaciliteiten. De belangrijkste pijlers daarbij zijn het verlagen van de uitstoot, het vergroten van het aanbod van gerecyclede materialen of materialen van natuurlijke oorsprong en het uitfaseren van problematische plastics, zoals pvc. Een concreet voorbeeld is het plastic verpakkingsmateriaal, dat bij steeds meer producten wordt vervangen door een net zo effectief papieren alternatief.